Etänä eteenpäin

26.08.2021
H5p:llä toteutettu drag and drop tyylinen testi

Edellinen sekä kuluva vuosi ovat olleet monille opiskelijoille suurta muutoksen aikaa. Koronaviruspandemian takia lähiopetusta on jouduttu siirtämään verkon kautta toteutettavaan etäopetukseen. Niin opiskelijat kuin opettajatkin ovat joutuneet totuttautumaan uusiin toimintatapoihin. Fyysinen luokkahuone on vaihtunut älylaitteiden ruuduilta näkyvään videokokoukseen, jossa tummien ruutujen taakse kätkeytyy laaja kirjo erilaisia henkilökohtaisia luokkahuoneita. Tammikuussa 2021 Turun ammattikorkeakoulussa kemiantekniikan monimuotototeutuksen aloittaneille ei etäopiskelu tullut täysin yllätyksenä. Kuitenkin melko pian selvisi, että pahentuvan koronatilanteen takia jopa ne muutamat kuukausittain järjestettävät lähiopetuspäivät tultaisiin järjestämään etäopetuksena.

H5p:llä toteutettu drag and drop tyylinen testi

Tammikuussa alkoi myös projektinhallinta-opintojakso, jossa opiskelijat jaettiin viiteen pienryhmään. Kevään aikana pienryhmät toteuttivat projektit opintojakson alussa annettujen toimeksiantojen mukaan. Ryhmän 3 projekti liittyi Turun ammattikorkeakoulun kemiantekniikan laboratorion turvatestin kehittämiseen. Nykyinen turvatesti suoritetaan verkko-oppimisympäristössä monivalintakysymyksillä kerran lukukaudessa. Tavoitteena oli ideoida uudenlainen turvatesti, jonka tausta-ajatuksena oli erityisesti pakopelit. Teimme taustaselvityksen erilaisista osaamisen testaamiseen käytetyistä toteutustavoista ja loimme uusia kysymyksiä laboratorion turvallisuusmateriaalista. Testasimme näitä kysymyksiä taustaselvityksessä esille tuoduissa alustoissa, kuten esimerkiksi H5p:ssä ja Thinglinkissä. Toteutimme projektin lähes kokonaan etänä, mikä oli suurimmalle osalle meistä uutta. Siitä huolimatta ryhmän työskentely sujui oikein hyvin ja kätevästi Teamsin ja WhatsAppin välityksellä.

Vaikka projektimme toimeksianto liittyi turvatestin kehittämiseen, olisi yleisesti pelillisten oppimista testaavien ja tukevien oppimisympäristöjen kehittäminen hyvin suotavaa.

Google-työkaluilla luotu pieni pakopeli

Tämänkaltaiset verkossa toimivat oppimisympäristöt, jotka mahdollistaisivat yksilön oppimisen sekä ryhmätyöskentelyn voisivat monipuolistaa etäopetusta. Parhaimmillaan pelilliset oppimisympäristöt voisivat myös kasvattaa sisäistä motivaatiota opiskeltaviin aiheisiin, joita kohtaan on mahdollisesti aikaisemmin tuntenut vain ulkoista motivaatiota.

Kirjoittajat: Elisa Lappalainen, Jouni Laine, Teemu Lehtinen, Marianne Uljas, Emma Pirttijärvi, Lotta Raiski ja Mikaela Rintamäki