Labriikki sai alkunsa elokuussa 2017. Mallina toimi Energia- ja Ympäristötekniikan Kiertotalous 2.0 tutkimusryhmän oppimisympäristö, jonka lisäksi tutustuttiin ICT:n projektioppimisympäristöön theFirmaan. Tarkoituksena oli koota kaikki Kemiantekniikan opinnollistamis- ja palveluprojektit yhteen ympäristöön. Labriikin tavoite on mahdollistaa opiskelijoiden osallistuminen heitä itseään kiinnostaviin projekteihin ja täten kehittää omaa osaamistaan, opintojaan samalla edistäen. Projektiopinnot antavat erinomaisen mahdollisuuden tutustua eri aloihin, minkä myötä opiskelijalle tulee selkeämpi kuva omista kiinnostuksen kohteista ja etenemissuunnasta. Työelämäprojektien kautta opiskelijat tekevät yritysyhteistyötä ja täten verkostoituvat jo opintojen aikana.
Vuosien varrella tarkoitus ja tavoite ovat pysyneet ennallaan, mutta toteutusta on kehitetty ja kehitetään edelleen. Toimintaan poimittiin olemassa olevista projektiympäristöistä hyväksi havaittuja ja meidän ympäristöömme soveltuvia käytäntöjä. Toiminnan taustalla on alusta asti ollut lean-filosofia. Tulevaisuudessa toivotaan opiskelijoiden roolin kasvavan projektioppimisympäristön toiminnan pyörittämisessä.
Labriikin toivotaan olevan helposti lähestyttävä, niin yritysten kuin opiskelijoidenkin näkökulmasta. Täten saisimme tarjottua yhä useammalle insinööriopiskelijalle monipuolisen tutkinnon sekä vankan projektityöskentelyvalmiuden tulevaisuutta varten. Asiakkaille olemme luotettava ja varteenotettava palveluntarjoaja.
-Labriikin vastuuhenkilöt Emilia Suvanto, Jani Pelkonen ja Mari Ketola