Taianomaista kemiaa

25.11.2022

Keitä olemme? 

Olemme Elina ja Laura, toisen vuoden bio- ja kemiantekniikan opiskelijoita. Toimimme syksyllä 2022 kahden projektipajaryhmän opiskelijatoimeksiantajina.

 

Toimeksianto

Kuva 1 Elintarvikevärit olivat isossa osassa lasten kemiapäivää. (Kuva: Elina Vieno)

Projektipajojemme toteutuksen tilaajana toimi STEAM-Turun ja Turun ammattikorkeakoulun yhteistyöhanke Juniori AMK. Projektipajamme toteuttivat 5. luokkalaisille ”Taianomaista kemiaa” -toimintateemapäivän Turun ammattikorkeakoulun tiloissa. Toteutuksen tavoitteena oli innostaa alakouluikäisiä kemian ja tekniikan maailmaan sekä lisätä AMK:n tunnettavuutta opiskelupaikkana. Työskentelimme kahden projektipajaryhmän kanssa, joilla oli sama toimeksianto.

Saimme syyslukukauden alkaessa työtarjouksen Labriikkiin opiskelijatoimeksiantajan rooliin. Taianomaista kemiaa -pajoille oli päätetty ottaa toimintaan mukaan opiskelijatoimeksiantajat, jotta viestintä toimisi mahdollisimman matalalla kynnyksellä pajojen ja opettajatoimeksiantajien välillä. Palkaksi saimme suoritettua kurssin Asiakkuus ja ohjaus projektissa, josta kertyi kaksi opintopistettä.

Päätimme tarttua tilaisuuteen, sillä toiminnallinen opintojakso muuten teoreettisen syksyn keskelle vaikutti piristävältä. Kemiapäivän järjestäminen ja alakoululaisten innostaminen kemiaan on myös lähellä kahden kemiantekniikkaa opiskelevan sydäntä. Halusimme lähteä mukaan tiiminä, sillä kahden pajan toimeksiantajana toimiminen tuntui luontevammalta kahden henkilön voimin.

 

 

Tehtävämme

Kuva 2 Sokerisateenkaaren harjoittelua. (Kuva: Elina Vieno)

Tutustuttuamme toimeksiantoon ja pajojen aiheeseen, pidimme kokouksen opettajatoimeksiantajien kanssa. Kokouksessa keskusteltiin itse aiheesta sekä käytännön asioista, kuten konkreettisista päivistä ja läsnäolosta pajojen tapaamisissa. Meille myös selvennettiin rooliamme; toimimme projektipajaryhmien ja opettajatoimeksiantajien välikappaleena. Käytännössä olimme siis jokaisena keskiviikkona klo 12-16 tavoitettavissa puhelimitse, ja vastaamassa opiskelijoiden lähettämiin kysymyksiin. Toki kysymyksiä tuli ihan pitkin viikkoa, ja niihin vastasimme heti kun ehdimme. Mikäli emme tienneet kysymykseen vastausta, välitimme sen eteenpäin opettajatoimeksiantajille, jotka viimeistään selvittivät asian ja lähettivät vastauksensa meille. Kysymyksiä pajoilta tuli lähinnä työturvallisuuteen liittyen sekä tilavarauksia koskien.

Pidimme pajoille laboratorioturvallisuuteen liittyvän opetustunnin, missä kävimme läpi turvallista laboratoriotyöskentelyä. Pajat tulivat kokeilemaan lapsille suunnittelemiaan kemiallisia kokeita kahtena keskiviikkona, jolloin olimme paikalla valvomassa ja neuvomassa tarvittaessa. Projektin toteutuspäivänä autoimme aamulla keräilemään astioita laboratorion tiloista ja lopun päivästä vietimme valvoen ja tarkkaillen tapahtuman sujumista. Tarkastelimme pitkin syksyä myös projektipajojen tekemiä postereita, projektisuunnitelmia ja hissipuheita. Viimeisenä työnämme osallistuimme projektipajojen palautepäivään, jossa annoimme tapahtuman järjestämisestä palautetta kummallekin projektipajaryhmälle, ja keskustelimme pajojen kanssa yhdessä tapahtuman onnistumisesta.

 

Kuva 3 Lasten lempi työ oli hiilidioksidilla täyttyvä kumihansikas. (Kuva: Elina Vieno)

Mitä opimme?

Toimeksiantajana olo syvensi käsitystämme projektimaisesta työstä ja avarsi näkökulmaamme projektin tilaajan perspektiivistä. Toimeksiannon esittely ja laboratorioturvallisuuspäivän vetäminen vahvistivat esiintymistaitojamme. Työnkuvaamme kuului myös paljon rakentavan palautteen antamista, mikä oli hyvää harjoitusta työelämää ajatellen. Projektipajakurssin yksi tärkeimpiä tavoitteita on verkostoituminen – ja sen se saavutti myös toimeksiantajien osalta. Verkostoiduimme pajaryhmiemme jäsenten kanssa ja solmimme jopa ystävyyssuhteita.

Vaikka emme suoranaisesti osallistuneet kemiapäivän pisteiden ideointiin, olivat lapsilta saadut palautteet todella mieltä lämmittäviä. Lapsilta tarttunut aito innostus kemiaa kohtaan kantaa varmasti pitkälle omiin opintoihimme.

 

Kerätyissä palautteissa luki muun muassa:

”Parasta oli se että sai kokeilla kaikkea ja tämä päivä oli tosi kivaa

”Parasta oli että sai kokeilla uusia asioita ja oli kiva nähdä mitä tapahtuu :)”

”Parasta kun pääsi tieteilemään”

”Tämä tapahtuma oli mahtava ja tykkäsin kaikesta <3 Toivottavasti teette pian uuden tapahtuman <3”